Vores skoler skal afspejle vores børn forskellige behov

Byggeri + Arkitektur nr. 60 har en artikel med overskriften; Nye læringsrum via præcisionsindgreb.

Artiklen handler om KANT Arkitekternes ombygning af Dyvekeskolen på Amager. Et utroligt spændende projekt, hvor skolens stor gang areal er blevet udnyttet.

Ombygningen har haft fokus på øget dagslysindtag og forbedring af akustikken. To vigtige emner, jeg ville dog ønske at kunstlyset også var tænk med ind i ombygningen, da vi jo i Danmark bruger kunstlys en stor del af året.

Som der står i artiklen har læringsbegrebet ændredes sig, hvilket stiller nye krav til både den tværfaglige undervisning – men også skolens fysiske rammer, belysningen og indretning.

Vores skoler skal have fysiske rammer, som kan indeholde inklusion, individbaseret undervisning og den øget fysisk aktivitet. Det stilles store krav til vores skoler, men også store krav til os som er med til at bygge om.

Vi skal tænke de uudnyttede areal i spil, så vi opnår en øget trivsel – hvor der både er rum og plads den undervisning, der kræver ro og tryghed samt den undervisning som kræver plads og rum til bevægelse.

Børn har forskellige rumlige behov, derfor skal vores skoler afspejle vores børn forskellige behov.

 

Nye læringsrum Billedet er et godt eksempel på hvordan indretning – både den faste trapper, men også bogreolen er med til at skabe og understøtte undervisningsmiljøet, der er også dagslysindtag og god akustik.

Der kan ikke kommenteres på dette indlæg.

LONE LINGS ● ROLIGHEDSVEJ 45 ● 8240 RISSKOV ● M: 23346978 ● E: info@lonelings.dk ● CVR NR 31691273